Klik her for at komme til gomotion.dk

Jeg ville egentlig gerne leve op til det kostråd om at man skal spise 6stk(6*100g) frugt og grønt om dagen. Men det er sjældent at det "lykkes" for mig.

Fornylig så jeg på en Rynkeby juice karton at 200mL juice svarede til 100 g frugt, og så var jeg tænkte ->
ville jeg kunne leve op til rådet om "seks om dagen" ved at drikke 1200mL juice om dagen?
-> logisk set ville det jo kunne gøre det, med lader det sig også gøre i virkeligheden, det er jo måske nogle gode/sunde stoffer jeg ikke får med i juicen

Venlige Hilsen
Dennis

Ja, den der søger skal finde.
Fandt svaret selv:
Fra: http://www.altomkost.dk/madtildig/Livsstil/Mad_og_maengder/Sodavand/forside.htm

Juice
Hvis der er en festlig anledning eller man higer efter noget sødt at drikke regnes juice for et sundere valg end sukkersødet sodavand eller saftevand. For selv om juice har et naturligt indhold af (frugt)sukker som svarer til det i sodavand, så indeholder juice i modsætning til sodavand vitaminer og mineraler fra frugtsaften. >>>Et glas juice tæller derfor med i regnskabet som et af de seks stykker frugt og grønt, der anbefales i "6 om dagen" kampagnen<<< Frisk frugt anses stadig som et bedre alternativ end juice, fordi man let kan komme til at drikke så meget juice, at man tager på i vægt. Hvis man drikker meget juice vil det desuden tage pladsen op for anden mad, hvilket gør det svært at spise varieret.

Du kan (desværre) ikke bare drikke 1200 ml juice, og så tro at du har fået din daglige mængde frugt.

Jeg hørte lige et indslag med en kostekspert i dag, og hun sagde, at om du så drak 7 liter om dagen, så vil det stadig kun svare til ét stykke frugt.

Så..

God "spise- og drikkelyst"

Øv!!!

Men så må jeg jo bare igang med at spise noget mere. Det lød ellers lige til at være et nemt alternativ.

Men det samme gælder også for frugt. Så vidt jeg ved, kan du heller ikke bare spise 7 æbler om dagen. Det er den samme gamle smøre om varieret kost og forskelligt indhold i forskellige frugter... Så måske, hvis du drikker forskellige slags juice?!

Ja måske

Det vælger jeg så at tro på, indtil det modsatte er bevist

Jeg har set i en juice reklame at man, som du siger, kan drikke 200ml juice og på den måde havde indtaget et af sine "seks-daglige". Men de nævner også at det kun understøtter et af de seks. Så kort, Nej du kan ikke bare drikke 1200ml Juice.

Klik her for at komme til gomotion.dk