Klik her for at komme til gomotion.dk
Hej,
Ville høre om for meget mælk er farligt..?
Har hørt at det kan gøre det svære for kroppen at optage andre vigtige næringstoffer...jeg drikker selv 2-3 liter dagligt og mælk er en meget vigtig kilde til protein for mig.
Har altid selv fået at vide at man aldrig kan få for meget mælk med det henblik at når man engang blev gammel ville det forebygge knogleskørhed mm, men kan man udvikle sygdomme allergier eller sådan noget, håber virkelig på nogle svar at der gør at jeg ikke behøver at sænke mit mælkeforbrug....
Der er lavet en undersøgelse på ældre kvinder med henblik på at finde ud af noget med knogletæthed (styrke) hos tedrikkere kontra ikke tedrikkere. Undersøgelsen viser at tedrikkende kvinder har stærkere knogler end ikke tedrikkende. Undersøgelsen er en såkaldt "oberverende undersøgelse" det vil sige at man ikke kan sige om det REELT er teen der er forkellen. Der kan ligge en del sociologiske forskelle, for eksempel KAN det jo være at te-drikkere er mere aktive generelt eller hvad ved jeg. Mælk - det var det vi kom fra, observationerne viste at der IKKE var forkel i bl.a. mælkeindtag på de to grupper. Forskernes konklusion er at der er det høje indtag af flavanoider fra teen der er årsagen. (Hegarty VM, May HM, Khaw KT. "Tea drinking and bone mineral density in older women". Am J Clin Nutr 2000 Apr;71(4):1003-7. (Clinical Gerontology Unit, University of Cambridge School of Medicine, Addenbrooke\'s Hospital, Cambridge, United Kingdom.)læs eventuelt konklusionerne på madogsundhed.dk)
NÅ, men mælk er jo en god kilde til kalk, kalium, b2 og b12 vitamin samt zink. det jeg umiddelbart vil sige er at i de første 3-4 leveår er fed mælk vigtigt, men derefter og i hvertilfædle når man bliver voksen, er det vigtigt vælge sin mælk med omhu. der er nemlig ret stor forskel på fedtindholdet i de forkellige mælketyper. Og da mælkens fedt fortrinsvist består af mættede fedtsyrer, så skal man vælge de "tynde" mælke. F.eks. skummet, kærne og letmælk. Jeg synes måske at 3 liter er i overkanten, og en dyr måde at indtage sine proteiner på, men hvis du har det fint så er det vel ok. Men jeg ville måske lige kigge lidt på indtaget af fedt i min mælk hvis jeg var dig
Dont work harder, work smarter
Og når man så har givet et svar, så kan man også finde på selv at blive lidt nysgerrig. jeg fandt dette indlæg på motiononline
Indsendt: 20. May 2003, 23:56
Medlem
Gruppe: Medlemmer
Indlæg: 298
Indmeldt: March 01
Ja ja og min bedstefar blev 98 år, røg 40 cigaretter hver dag og spiste kun brun sovs og svinefedt. Nå men til bare lidt facts, som det jo ikke ligefrem har vrimlet med her i denne debat. På Medline kan man finde en del overskrifter på "milk and coronary heart disease" de fleste er desværre ikke tilgængelige i abstract form. Men understående giver dog en opsumering (læs evt. abstract samt summary hvis i ikke gider læse hele artiklen). Læg mærke til at det ikke er mættet fedt som der fokuseres på i denne artikel men især sukker.
Er du lidt doven så læs hovedessensen her: "The ecological statistical results presented here, present strong evidence for dietary non-fat milk playing an important role in the etiology of heart disease"
Mælk og hjertesygdom
I tidskriftet American Journal of Nutrition kan man endvidere finde dette (frit oversat): "laktose fra mælkeprodukter har den højeste association med iskæmisk hjertesygdom af alle makronæringsstoffer for mænd i alle aldre. En forklaring er muligvis omsætningen af laktose til triglycerid og inkorporering til VLDL kolesterol. Herudover er mælk og calcium stærkt associeret med en øget risiko for prostata cancer (pga. reduktion af frit cirkulerende vit D) (Am J Clin N 1999, 70, 301-02).
Herudover er der det fact at indtager man meget mælk kan man komme i underskud/ubalance af visse mineraler og vitaminer da det fortrænger andre vigtige fødevarer - kosten bliver simpelthen for ensidig.
Redigeret af Antaeus den 21. May 2003, 10:42
--------------------
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda
cand.scient. human ernæring
Dont work harder, work smarter
Tak for svar,
Som du siger er det jo vigtigt hvilke mælketyper man drikker, drikker også selv kun skummet/kærnemælk, i mit mælkeforbrug medregner jeg altså også kakao, det består så vidt jeg husker af ca 93 pct. mælk(drikker selv også kun kakaoskummetmælk, snupper dog en sjælden gang et par cocio´er)
Men som du siger er det måske ikke den bedste måde at komme til proteiner, men for mit vedkommende kan jeg drikke meget så jeg får dem på de rigtige tidsspunkter.
Jeg har nemlig ikke altid lige tid til at anrette det helt store protein bord om aftenen for eksempel.
Klik her for at komme til gomotion.dk