Klik her for at komme til gomotion.dk

De fleste har hørt at man skal spise vegetabilsk fedt frem for animalsk fedt. Det skyldes at vegetabislk fedt indeholder mono- og flerumættede fedtsyrer frem for mættede fedtsyrer. De umættede fedtsyrer har en positiv indvirkning på kolesterolformerne i blodet. Indtag af umættede fedtsyrer sænker LDL (det Lede kolesterol) og hæver HDL (det Heldige kolesterol). Dette betyder, at risikoen for at udvikle hjerte- karsygdomme nedsættes. 


De senere år har der været stor fokus på olivenolie. Undersøgelser har vist at netop monoumættede fedtsyrer skulle være ekstra effektive til at ændre kolesterolprofilen i gavnlig retning. Olivenolie har et højt indehold af monoumætteede fedtsyrer og måtte derfor være ekstra godt. Dette medførte at olivenolie blev markedsført som ekstra sundt i en række EU financierede reklamekampagner.

En nylig dansk undersøgelse fra Forskningsinstitut for Human ernæring på Landbohøjskolen, af studier der sammenligner effekten af indtag af forskellige former for olie, har undersøgt om denne påstand er korrekt.

Undersøgelsen gennemgår 15 videnskabelige studier hvor olivenolie er blevet sammenlignet med solsikke-, majs-, raps- og vindruekerneolie.

Det konkluderes overraskende, at olivenolie hæver kolesterolindholdet mere i blodet end de andre typer af olie! Dog skal olivenolie absolut ikke frarådes, da forskellen er minimal. Desuden er indtaget af olie i Danmark minimalt, hvorfor valget af type er mindre vigtigt.

De vigtige budskab er, at plantefedt altid er mere sundt sammenlignet med animalsk fedt som ex smør. Ved valg af planteolie, bør man dog lade det være op til smagen, hvilken type der vælges.

Kilde:
Jespersen et al.
Spiseoliers effekt på blodlipider og risiko for iskæmisk hjertesygdom med særlig fokus på olivenolie.
Ugeskrift for læger, 2001; 163: 4736-4740

 



Klik her for at komme til gomotion.dk