Søgning
  Go' motion klub
 Bliv gratis medlem!
 
 Brugernavn
 Password
 Gem  
 
 Opret gratis bruger
 Glemt password
 
 Tilmeld nyhedsbrev
  Annonce
  Forum
Hjælp, sveder for vildt, når jeg cykler..

Sveder som en hest!!!!..

Løb eller Cykling?..

Svømmetur over Storebælt..

Cross Trainer, hvilken?..

964 kacl pr dag..

  Annonce
  Inspiration
5 enkle øvelser for maven..
..
5 enkle øvelser for ryggen..
..
Træning med elastik..
..
Graviditet og træning..

Design og CMS udviklet af Cure4Design
Print Print      Tip en ven Tip en ven 
Hvad er intervaltræning?
Af: Thomas Nolan Hansen
 
Intervaltræning er et meget vidtfavnende begreb, og formålet med at løbe intervaller er helt forskelligt afhængig af hvilken intervaltype man træner. Man kan både løbe intervaller for at træne hjerte/kredsløbs-systemet, mælkesyretolerance, maksimal hurtighed og meget andet. 

Den vel nok mest anvendte form for intervaller er en række intensive løb á 2-6 minutters varighed med pauser på 2-4 min. og en samlet effektiv løbetid på 12-30 min. pr. træningspas. 
Det er denne type intervaller denne artikel handler om.
 


Hvem bør udføre denne type intervaltræning ?
Træningsformen er velegnet for alle motionsløbere, uanset distance og niveau. Dog kan man sige, at den er særligt velegnet for løbere med favoritdistancer mellem 3 og 10 km., og for disse er træningsformen både den letteste, hurtigste og mest effektive måde at opnå resultatmæssig fremgang på.

Årsagen til fremgangen er, at denne intervaltype øger din maksimale iltoptagelseshastighed - og alt andet lige dermed også dit kondital - mest effektivt. 

Hvordan ?
Helt forenklet kan man sige, at træningen sigter på at man skal løbe med den højst mulige puls i længst mulig tid. Lidt afhængigt af træningsniveau, handler det om at løbe i et tempo som resulterer i en puls indenfor 10 slag af maksimum, i så lang tid som muligt.

Det er dog sådan, at det for alle andre end eliteløbere, er umuligt at løbe i et tempo, som resulterer i en puls mindre end ca. 10 slag fra maksimum i mere end 5-10 min. ud i ét stræk - derefter vil man være syret fuldstændigt til og så udmattet, at der går adskillige dage før man igen kan træne optimalt. Derfor vil man kun være i stand til at løbe med tilstrækkelig høj puls ganske få kilometer pr. uge, og ydermere vil træningen føles meget, meget hård. 

Nogle vil nok indvende, at det da ikke gør noget, at man bliver så træt at tempoet må sættes ned, hvis bare det stadig er ekstremt hårdt og man kæmper videre.

Men jo, netop deri ligger en af pointerne ved intervaltræning. Hvis tempoet må sættes ned falder pulsen også og træningsudbyttet reduceres betydeligt - uanset hvor hård træningen føles.


[side 1] [side 2] [side 3] 

Tilbage
  Artikler
Tips til din st..
..
Om pilates meto..
..
Den intelligent..
..
Balancetræning..
..
Træn dine menta..
..
Spilder du din ..
..
  Annonce
  Madopskrifter
Fedtfattige sal..

Honningkage fra..

Lynstegt brocco..

Ris med skinke ..

Fyldt kyllingeb..

Rosmarinkylling..

Bulgursalat..

Fyldte gulerods..

Grønsagslasagne..