Søgning
  Go' motion klub
 Bliv gratis medlem!
 
 Brugernavn
 Password
 Gem  
 
 Opret gratis bruger
 Glemt password
 
 Tilmeld nyhedsbrev
  Annonce
  Forum
Løb eller Cykling?..

Svømmetur over Storebælt..

Cross Trainer, hvilken?..

964 kacl pr dag..

Start på træning..

Ny hcg hjemmeside: www.hcgkur.dk..

  Annonce
  Inspiration
5 enkle øvelser for maven..
..
5 enkle øvelser for ryggen..
..
Træning med elastik..
..
Graviditet og træning..

Design og CMS udviklet af Cure4Design
Print Print      Tip en ven Tip en ven 
Flad mave på rekordtid
Af: Martin Kreutzer
Hjemmeside: discretio
 
En flad mave handler ikke kun om at stramme musklerne op, men også om at tabe fedtet og om at slippe af med al den luft der spiler maven ud og får den til at fremstå som en spændt ballon. En oppustet mave ser ikke kun lidet flatterende ud, men kan også være fysisk generende. Er maven kronisk oppustet kan det bl.a. give dig en dårlig holdning og på sigt resultere i generende rygsmerter. Rigtig mange kvinder døjer med oppustet mave.     

Annonce: Stram om med bold DVD + Bold kun 299 kr.

Heldigvis kan langt de fleste slippe af med den oppustede mave ved at spise de rigtige ting, og ikke mindst undlade at spise visse ting.

Årsagerne til den oppustede mave er mangfoldige. Nutidens stressede livsførelse med uregelmæssige måltider og kost, der ikke indeholder tilstrækkeligt med fibre, er nok de væsentligste. Andre årsager er, at du sluger for meget luft samtidig med, at du synker spyt, mad eller drikke. Tyggegummi kan give de samme gener.

Du kan selv gøre meget for at undgå maveproblemer. Det vigtigste er at spise en sund og fiberrig kost, så tarmsystemet har noget at arbejde med. Sørg desuden for at sprede maden ud over mindst tre hovedmåltider og to til tre mellemmåltider. Prøver du at spare på kalorierne er det vigtigt at du ikke gør det ved at springe måltider over, men ved at spise hyppige, små måltider. Decideret diæt burde ikke være nødvendig for at få bugt med den oppustede mave, men hvis enkelte ting, som for eksempel tobak, kaffe, alkohol samt krydret eller røget mad, næsten altid fører til maveirritation, er det selvfølgelig en god ide at begrænse indtaget af disse til et minimum.

Ofte er det en specifik overfølsomhed over for visse fødevarer der ligger bag problemet. Udfordringen ligger i at finde ud af, hvilken mad, der skaber problemet. Vær opmærksom på at du ikke nødvendigvis bliver helbredt fra den ene dag til den anden. Du kommer nok til at eksperimentere en del med små kostjusteringer før det hele er optimalt, og det kræver både tid, tålmodighed og motivation.

Den bedste fremgangsmåde er at føre dagbog med den mad du spiser, og samtidig notere hvornår du døjer mere eller mindre med den oppustede mave. Nogle af de mest almindelige årsager til overfølsomhed er hvede i brød, pasta, kiks og kager, andre kornsorter, sojaprodukter, alkohol, kaffe, kartofler og bananer. Frugtsafter som indeholder meget fruktose, specielt æblejuice, kan ligeledes medføre øget luftdannelse. En del mennesker er særligt følsomme overfor mælkesukker, laktose, i større mængder.
Derfor kan det være en god ide at begrænse indtaget af mælkeprodukter. En undtagelse heraf er syrnede mælkeprodukter, for bakteriekulturerne i disse er i stand til at uskadeliggøre en del af laktosen, samtidig med at de gavner tarmfloraen og minimerer maveproblemerne. Sukkeralkoholer, som xylitol og sorbitol, bør også undgås i større mængder, da de hyppigt fører til luft i maven. Du finder dem især i sukkerfri lakrids og tyggegummi, men også i pærer, svesker, ferskener og æblemost.

Desværre er det ofte sådan, at den mad, man føler sig allermest afhængig af, er den mad, man dårligst kan tåle. Så gælder det om at finde en tålelig erstatning, fx at skifte franskbrød ud med rugbrød, cornflakes ud med müesli, sukkerfri lakrids med sukkervarianter osv.

Gode råd der holder maven flad til poolpartyen

Tyg maden grundigt

Hjælp fordøjelsen ved at tygge maden ordentligt.

Læs mere på side 2

[side 1] [side 2] 

Tilbage
 Kettler AB-mavetræner
 
  Artikler
Brændstof til k..
..
Dyrk hård motio..
..
Kost til idræts..
..
Myte: "Fit..
..
Vælg den rigtig..
..
Slankekurens AB..
..
  Annonce
  Madopskrifter
Pizza med grøns..

Protein "Kage"..

Spansk Omelet n..

Dessert..

Laks i fad..

Lynstegte grøns..

Lækre boller..

"Protein postej..

Kylling m bagt ..