Søgning
  Go' motion klub
 Bliv gratis medlem!
 
 Brugernavn
 Password
 Gem  
 
 Opret gratis bruger
 Glemt password
 
 Tilmeld nyhedsbrev
  Annonce
  Forum
Løb eller Cykling?..

Svømmetur over Storebælt..

Cross Trainer, hvilken?..

964 kacl pr dag..

Start på træning..

Ny hcg hjemmeside: www.hcgkur.dk..

  Annonce
  Inspiration
5 enkle øvelser for maven..
..
5 enkle øvelser for ryggen..
..
Træning med elastik..
..
Graviditet og træning..

Design og CMS udviklet af Cure4Design
Print Print      Tip en ven Tip en ven 
Cykling og pedalfrekvens
Af: Tom G. Knudsen Go-motion.dk
 

Han er træt, han kører de tunge gear
Et udtryk man ofte hører cykelryttere udtale når de kommenterer løb. Det betyder nemlig at rytteren fortvivlet forsøger at spare energi. Rytteren er ikke længere i stand til at holde høj kadance, fordi han ikke kan præstere den energimængde der skal til! I et forsøg på at hænge på, vælges den lavere og mindre energikrævende kadance. Men det er kun et spørgsmål om tid hvor længe dette kan lade sig gøre, da belastningen i det enkelte tråd nu er meget højere.

 

Det runde tråd
Et andet interessant aspekt er hvordan man træder når man cykler. I forbindelse med cykling taler man om der runde tråd. Hvis man kører uden at fødderne er fastlåst til pedalerne, vil man kun kunne tilføre pedalerne kraft i nedtrådsfasen. Det vil blive et hakkende tråd. Er fødderne fastlåst, kan man bedre komme over de døde punkter i top og bund og trådet bliver flydende. Mange tror endvidere at man skal trække med benet i den fase hvor benet føres op, men da man ikke er i stand til at tilføre nævneværdig energi i denne fase er det en misopfattelse. Ideen med at træde rundt er at man udnytter nedtrådsfasen så optimalt som muligt ved at komme nemt over de døde punkter.

At ovenstående har sin rigtighed kan ses ud fra nedenstående figur. Figuren illustrerer et pedaltråd hvor x-aksen er pedalarmens vinkel i forhold til lodret og y-aksen er kraftudviklingen. Den blå kurve er amerikanske elitecykelryttere, mens den røde er mindre gode konkurrenceryttere. Som man kan se udvikles stort set al kraften i nedtrådsfasen, mens der ikke er nogen nævneværdig kraftudvikling når benet føres op. Selvom der ikke tilføres nogen nævneværdig kraft når benet føres op, ser man omvendt ved cykling uden fastspændte fødder en negativ kraft fordi fødderne yder modstand mod pedalerne. Der bør derfor lige præcis trækkes så meget at der ikke ydes modstand.

Det ses at allerede umiddelbart efter det døde toppunkt begynder rytterne at udvikle kraft og at dette fortsætter indtil de når en maksimal kraftudvikling ved 86-90 grader. Kraftudviklingen fortsætter herefter indtil det døde bundpunkt. Arealet under kurven repræsenterer det samlede arbejde der udføres under en pedalomdrejning. Det runde tråd er altså vigtigt for at kunne udnytte tiden i nedtrådsfasen til at udføre så stort et stykke arbejde som muligt. Som det fremgår er der en udtalt forskel på de to grupper af ryttere. Dette skyldes at de er målt ved to forskellige belastninger svarende til deres konkurrencebelastning, men med samme kadance. De bedste ryttere er altså i stand til at træde hårdere end de mindre gode ryttere.

I nedtrådsfasen kan kraften opløses i en fremadrettet (horisontal) og nedadrettet (vertikal) kraft. Det mest optimale er at tilføre kraften vinkelret på pedalarmen og her spiller det runde tråd igen en rolle. Træder man bare lige ned vil man ikke få lige så meget ud af sit tråd som hvis man forsøger at følge pedalarmens vinkel i nedtrådet. Man skal altså i starten nærmest træde fremad, derefter nedad og til sidst trække pedalen tilbage. Den sidste del af nedtrådsfasen har Greg Lemond beskrevet som hvis man skal tørre noget møg af sin sko på en kantsten.

Kilder:

Lucía A, J Hoyos & JL Chicharro
Preferred pedalling cadence in professional cycling
Med Sci Sports Exerc, 33(8), 1361-66, 2001

Coyle EF
Integration of the physiological factors determining endurance performance ability
Exerc Sports Sci Rew, 23, 25-65, 1995

Barbeau P, O Serresse & MR Boulay
Using maximal and submaximal aerobic variables to monitor elite cyclists during a season
Med Sci Sports Exerc, 25(9), 1062-69, 1993

 [side 1] [side 2] [side 3] 

Tilbage
 Træning på cykelergometer
 Cykeltræning - belastning og restitution
 Kostråd der forbedrer udholdenheden
 
  Artikler
Spis efter de s..
..
Opbyg muskelmas..
..
Konditallet - f..
..
Gode slankeråd ..
..
Myte: "Det..
..
Chokolade er su..
..
  Annonce
  Madopskrifter
Dampet kyllinge..

Courgettebøffer..

Citron-mandelgr..

Chop suey..

Chilinudler med..

Chili lime-reje..

Chiky wraps..

Bønnesalat med ..

Broccolifyldt k..