Søgning
  Go' motion klub
 Bliv gratis medlem!
 
 Brugernavn
 Password
 Gem  
 
 Opret gratis bruger
 Glemt password
 
 Tilmeld nyhedsbrev
  Annonce
  Forum
Bænkpress..

Ny hcg hjemmeside: www.hcgkur.dk..

Hjælp, sveder for vildt, når jeg cykler..

Sveder som en hest!!!!..

Løb eller Cykling?..

Svømmetur over Storebælt..

  Annonce
  Inspiration
5 enkle øvelser for maven..
..
5 enkle øvelser for ryggen..
..
Træning med elastik..
..
Graviditet og træning..

Design og CMS udviklet af Cure4Design
Print Print      Tip en ven Tip en ven 
Rent vand kan give kramper
Af: Jesper Therkildsen
Hjemmeside: www.cykling.info
 
De største bekymringer ved længevarende idrætter i varmt vejr, er risikoen for at dehydrere. En dehydrering medfører et nedsat plasmavolumen der giver en opkoncentrering af hemokoncentrationen, nedsat fysisk præstationsevne og nedsat termoregulatorisk kapacitet.

Alle maratonløbere, cykelryttere og triathleter bliver derfor anbefalet at indtage vand for at kompensere for det væsketab som temperaturreguleringen medfører. Anbefalingerne til disse udøvere er ofte at indtage rent, hypotonisk vand.
 


Dette råd kan dog under visse omstændigheder medføre store problemer for idrætsudøveren. Et stort vandindtag kan give tilstanden hyponatremia (saltmangel), der er karakteriseret ved symptomer som hovedpine, forvirring, ildebefindende, kvalme, kramper og mere alvorlige symptomer som blodprop, koma, lungeødem eller i værste fald død.

Hyponatreamia er en tilstand hvor natriumkoncentrationen i serum er mindre end 136 mmol/L. Dette opnås ved et stort tab af natrium via svedning i mange timer i træk samtidig med at der indtages store mængder rent, hypotonisk vand, der fortynder den ekstracellulære koncentration af natrium. Fænomenet forekommer hyppigst i højintensitets, ultramarathon lignende vedvarende aktiviteter hvor konkurrencetiden er 6 til 8 timer. Hyponatremia kan dog allerede opstå i aktiviteter der blot varer 4 timer. Uden for idrætsverdenen blev hyponatremia kendt som Miners Cramp, da minearbejderne fik kramper, selvom de erstattede deres store svedtab med store mængder rent vand.

Hård fysisk udfoldelse i varmt vejr medfører svedtab på 1-2 liter per time og dette giver efter flere timers aktivitet et stort natriumtab. Risikoen for hyponatremia er specielt stor, når dette natriumtab kombineres med den fortyndende effekt, som store mængder hypotonisk vand har på den ekstracellulære væske. Det er også muligt, at hyppige indtagelser af rent vand resulterer i, at natrium bliver trukket ud i tarmene i det ikke absorberede vand. Dette medfører yderligere fortynding serum natrium koncentrationen.

Sammensætningen af sved varierer fra menneske til menneske, men også i det enkelte individ kan der findes forskelle, som følge af graden af sekretion, træningstilstand og hvor godt den enkelte er akklimatiseret til den omgivende temperatur. Disse adaptioner giver mulighed for en øget temperaturregulering gennem sved, mens elektrolytterne bliver bevaret. Træning og akklimatisering giver en øget svedmængde og et lavere indhold af elektrolytter i sveden. En akklimatiseret og/eller trænet person vil derfor miste færre elektrolytter ved en given mængde sved, og har derfor en bedre temperaturregulering.

Faktorer der øger risikoen for hyponatremia

  • Længerevarende højintensitets fysisk arbejde i varmt vejr
  • Relativt dårlig fysisk form
  • Saltmangel pga. saltfri eller natriumbegrænset diæt.
  • Brug af vanddrivende medikamenter mod hypertension (højt blodtryk)
  • Hyppige og vedvarende indtagelser af natriumfrie væsker.

Idrætsudøvere der er i særlig risikogruppe for hyponatremia anbefales derfor at indtage saltholdige drikke før, under og efter hård fysisk aktivitet.

 

Tilbage
  Artikler
Løbetræning eft..
..
Spis kulhydrat ..
..
Kan kaffe og al..
..
Julemad og forb..
..
Hvad du bør vid..
..
En helt ny træn..
..
  Annonce
  Madopskrifter
Gratineret aube..

Gratinerede tor..

Gratin med hakk..

Gazpacho..

Fisk i peanutpa..

Fiberbrød..

Fedtfattige flø..

Falafel..

Dampet kyllinge..